Velykų sūpuoklinės dainos 03-31

Integruota literatūros-muzikos pamoka „Velykų sūpuoklinės dainos“

  Artėjant vienai pavasariškiausių, džiugiausių metų švenčių, kovo 31 d. septintokams organizuota atvira integruota literatūros-muzikos pamoka „Velykų sūpuoklinės dainos“. Integruotos pamokos – vienas iš mokymo metodų, kuris didina mokinių motyvaciją, skatina jų kūrybiškumą bei aktyvų dalyvavimą pamokose. Kadangi literatūros pamokose šiuo metu septintokai analizuoja liaudies dainas, tad nuspręsta mokymąsi paįvairinti ir žinias sieti su muzikos dalyku.
  Kalbant apie liaudies kūrybą neapsieinama be krašto istorijos ir kultūros žinių, jos siejamos su tradicija ir etnografija, todėl pamokos pradžioje mokiniai prisiminė saulės rato sąvoką, pagal jį švenčiamas šventes, vardino būdingiausias žinomų švenčių tradicijas. Išklausę literatūros mokytojos Irenos Šimanskienės aiškinimo apie tris dienas senovėje švęstų Velykų tradicijas, pasižymėjo svarbiausius dalykus. Muzikos mokytoja Neringa Valvonienė pratęsė pasakojimą apie smagiausią Velykų apeigą, vėliau tapusią pramoga – supimąsi ir pakvietė pasiklausyti sūpuoklinių dainų. Mokytoja akcentavo dainų variantiškumą, priedainio specifiškumą, melodijos ritmiškumą, jos švelnų minorą. Taip pat buvo paminėta, jog dažniausiai unisonu tas dainas dainuodavo merginos, nors būta, jog joms pritardavo ir ištekėjusios moterys. Klausydami kelių sūpuoklinių dainų variantų, mokiniai pastebėjo ir pasakė jiems bendrų bruožų. Vėliau buvo grįžta prie teksto analizavimo: septintokai įvardijo dažniausiai vartojamas meninės raiškos priemones, pateikė pavyzdžių, surado ir paaiškino dainų simbolius, palygino juos su kalėdinių dainų simboliais.
  Įtvirtinant teorinę medžiagą, buvo padarytos išvados, jog sūpuoklinės dainos turi tam tikrą savitą liniją, stilių: dainavimo būdu, melodijos struktūra, simbolika, raiška – žodžio ir muzikos ritmu – sūpuoklinės dainos sudaro savaimingą, estetinį pasaulį. Atskleistos ir šiose dainose užkoduotos senovės baltų svajonės: derlingumo, vaisingumo siekis. Be to, sūpuoklėmis norėta pasiekti tolimą ir aukštą erdvę – įsisupti kuo aukščiau, priartėti prie dangaus, prie sakraliosios mistinės erdvės.
  Pamokos refleksija – 10 klausimų testas iš pamokoje įgytų žinių ir pačių mokinių dainuojama sūpuoklinė daina. Integruota pamoka mokiniams suteikė daug gerų emocijų, o mokomoji medžiaga jiems tapo įdomesnė, suprantamesnė, atliepė ir papildė jų gyvenimiškąją patirtį; buvo ugdomos socialinės, komunikavimo, dalykinės bei mokėjimo mokytis kompetencijos.