Vanesa Š. 5kl.

Lietuvių kalbos dienos: „Kalboje tauta pasisako, kas esanti, ko verta.“

  Lietuvių kalba – viena seniausių ir įdomiausių kalbų pasaulyje, turinti daugiausia vartotojų tarp rytų baltų. Jau nuo senų laikų lietuviai suprato gimtosios kalbos svarbą, kurią XVI amžiuje ypač akcentavo M. Daukša, teigdamas, jog gimtoji kalba yra žmogaus ir valstybės pagrindas: „Gimtoji kalba yra bendras meilės ryšys, vienybės motina, pilietiškumo tėvas, valstybės sargas.“

  Lietuvoje ir užsienyje Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komiteto ir Valstybinės lietuvių kalbos komisijos iniciatyva nuo 2016 m. kiekvienais metais vasario 16–kovo 11 dienomis rengiamos Lietuvių kalbos dienos. Šios akcijos tikslas – didinti lietuvių kalbos prestižą, stiprinti jos mokymosi motyvaciją, prisidėti prie lietuvių kalbos sklaidos pasaulyje, telkti bendruomenes Lietuvoje ir užsienyje. 

 Butrimonių gimnazija, atliepdama į šių organizacijų kvietimą, kasmet dalyvauja šioje iniciatyvoje – organizuoja daugybę veiklų visai gimnazijos bendruomenei. Kaskart, sudarydami būsimų veiklų planą, atsižvelgiame į tais metais minėtinas sukaktis bei įvykių kalendorių. Šįmet kalbėta apie Dzūkiją, minint 770 -uosius jos paminėjimo metus, prisimintas kunigaikštis Gediminas, Vilniaus įkūrėjas, taip pat skaityti ir rašyti tekstai apie Vilnių, minintį 700 metų jubiliejų. Ypatingas dėmesys skirtas kalbos kultūrai: dalykų mokytojai savo pamokose akcentavo taisyklingą sąvokų, terminų kirčiavimą bei rašybą, visi 5-IV g klasių mokiniai atliko kalbos kultūros testus, 8-IV g klasių mokiniai ir pedagogai sprendė linksmą testą „Kiek širdyje esi dzūkas?“ Kalbos kultūros testą šįmet pirmą kartą sprendė ir pedagogai.

  Pradinių klasių mokytojos organizavo ,,Raštingiausio pradinuko“ ir gražios rašysenos konkursus. Juose dalyvavo visi 1-4 klasių mokiniai. Trečiokų mokytoja Sigita Žvinakienė diktavo diktantą 4-os klasės mokiniams, o ketvirtokų mokytoja Gina Griškonienė – 3 klasės mokiniams. 1-oje klasėje raštingiausi šie mokiniai: Matas Plauska ir Kajus Žilinskas, 2-oje klasėje Lėja Lukošiūnaitė ir Olivija Lukošiūnaitė, 3-ioje klasėje – Luknė Lukošiūnaitė, Smiltė Ramančiuckaitė bei Emilija Blaževičiūtė, 4- oje klasėje -Rasuolė Patinskaitė. Gražios rašysenos konkurse geriausiais pripažinti Vakarės Kmieliūtės (1 kl.), Mato Plauskos (1 kl.), Paulos Anušauskaitės (2 kl.), Deivydo Zajančkausko (2 kl.), Austėjos Šadzevičiūtės (2 kl.), Luknės Lukošiūnaitės (3 kl.), Smiltės Ramančiuckaitės (3 kl.), Emilijos Blaževičiūtės (3 kl.), Paulinos Sakavičiūtės (4 kl.), Rasuolės Patinskaitės (4 kl.) bei Aistės Malinauskaitės (4 kl.) darbai. Pradinukai susitiko su pedagoge, literate, dzūkų tarmės puoselėtoja Svetlana Žadeikiene, išgirdo tikrą dzūkišką šnektą žaisdami žaidimus, mindami mįsles, mokėsi dzūkiškai pasisveikinti ir atsisveikinti. S. Žadeikienė teigia: „Kol gyva dzūkų šneka, tol gyva Dzūkija.“

  Gimnazijos 5-8 kl. ir I-III g kl. mokiniai šiemet vėl prisijungė prie gražiausių lietuviškų žodžių vizualizacijos „Žmogus – Kalba – Tėvynė“. Dailės pamokose (mokytoja Neringa Jančauskaitė) kūrė „kitokį“ šriftą, pabrėžiantį žodžio reikšmę. Tos pačios raidės pasipuošė ornamentais, gamtiniais motyvais, pavirto architektūrinėmis detalėmis ar žmogaus sukurtais daiktais. Mokiniai, norėdami išryškinti teksto idėją, pabrėžti pagrindinę mintį, ieškojo tokių šrifto ir piešinio derinių, kurie dar neperskaičius teksto jau keltų pojūčius, kurtų teksto turinį atitinkančią nuotaiką. Informacinių technologijų pamokose (mokytoja Jonė Poliakienė) mokiniai galėjo pasirinkti, kaip jiems atlikti užduotį: iliustruoti jiems svarbius žodžius arba prasmingų žodžių ieškoti eilėse, mįslėse. Atlikti darbą reikėjo tekstų rengyklėje, naudojant įvairius šriftus, šriftų spalvas, lygiavimą, foną, figūras, paveikslėlius, WordArt įrankį.

  Penktokai (mokytoja Irena Šimanskienė) sprendė kalbos kultūros testą, bandė kuo dailiau parašyti tekstą apie Gediminą, Vilniaus įkūrėją. Geriausiai sekėsi Vanesai Šareikaitei ir Viktorijai Ramančiuckaitei. Parašę tekstą mokiniai galėjo nuspalvinti Gedimino portretą arba papuošti pačių pasirinktą gražiausią lietuvišką žodį.

  6-7 kl. mokiniai (mokytoja Dana Gecevičienė) dalyvavo dailyraščio konkurse ir atliko kalbos kultūros testą. Gražiausiai Vytauto Bubnio teksto „Pilnaties valandą“ ištrauką parašė Julija Stankevičiūtė (6 kl.) ir Austėja Šareikaitė (7 kl.). Kalbos kultūros testą geriausiai atliko Meda Nijolė Valaitytė (6 kl.) ir Dominykas Kairys (7 kl.).

  Aštuntokai taip pat išbandė jėgas stengdamiesi kuo dailiau parašyti rašytojo V. Skripkos tekstą apie Vilnių, geriausiai sekėsi Dominykui Gibui. 8 ir I g klasių mokiniai (mokytoja I. Šimanskienė) atliko kalbos kultūros testą, išgirdo įdomiausius faktus apie lietuvių kalbą, stebėjo vaizdo filmuką „Baltų kalbų likimai“ bei sprendė linksmą testą „Kiek širdyje esi dzūkas?“ Kahoot! programėlėje.

  II-IV g klasių mokiniai (mokytoja Renata Balčiūnienė) įsivertino savo gebėjimus taisyklingai vartoti gramatines kalbos formas atlikdami kalbos kultūros testą, diskutavo apie gimtosios kalbos vertę bei išlikimo daugiakultūrėje aplinkoje galimybes, komandomis  varžėsi viktorinoje „Žmogus – tai kalba“, poromis atliko dzūkų tarmės testą „Kiek širdyje esu dzūkas?“

  Taigi šiemet pažymint Dzūkijos (Dainavos) metus, gimnazijoje prasmingai akcentuotas dzūkų tarmės vartojimas bei jos puoselėjimas: kalbėjimas savąja tarme, kai yra tam palankios aplinkybės, labai svarbus tautinės tapatybės elementas. Bendruomenė tobulindama kalbos vartojimo, raštingumo įgūdžius, sustiprino ir tarpusavio ryšį, kuris patiriamas tik per kalbą – tad XVI a. humanisto M. Daukšos įžvalga, kad „gimtoji kalba yra bendras meilės ryšys, vienybės motina“ ir „valstybės sargas“ tiksliai nusako mūsų pareigą puoselėti savo archajišką lietuvių kalbą ir ginti savo lietuviškumą.

  Visos gimnazijoje organizuotos Lietuvių kalbos dienų veiklos buvo tikslingos ugdymui(si): pastiprinta lietuvių kalbos mokymosi motyvacija, mokiniai išbandė įdomių veiklų, įsivertino savo gebėjimus, išmoko naujų dalykų ir praplėtė kultūrinį akiratį, bendradarbiaudami patyrė mokymosi džiaugsmą.