70

Praktinis edukacinis seminaras ,,Kultūrinė intervencija į patyriminį ir integruotą menų ugdymąsi“. Muzikinis spektaklis „Dvylika brolių juodvarniais lakstančių“

Integruotas scenos pažinimo ir kūrybinių užsiėmimų ciklas ,,Kamerinio orkestro sukūrimas savyje“

Butrimonių gimnazija, dalyvaudama „Tūkstantmečio mokyklų II“ projekte, nuo 2024 m. rugsėjo 12 d. iki 2025 m. kovo 10 d. vykdė ilgalaikį (60 akademinių valandų) integruotą scenos pažinimo ir kūrybinių užsiėmimų ciklą ,,Kamerinio orkestro sukūrimas savyje“.

Kultūrinio ugdymo veiklos buvo išdėstytos trimis blokais: pirmasis – kūrybinių galių išlaisvinimo mokymai (10 val.), antrasis – kūrybinių pamokų ciklas su moksleiviais ir teatras kaip menų sintezė praktikoje (29 val.), trečiasis – interaktyvus scenos meno ir literatūros pamokų ciklas „Literatūra teatre ir teatras literatūroje“ su Alytaus miesto teatro edukatoriais (21 val.). Mokiniai ir mokytojai Alytaus miesto teatre stebėjo 3 spektaklius: „Marytė“ (režisierius Stas Zhyrkov), „Baltaragio malūnas“ (režisierė Milda Mičiulytė), monospektaklį „Tylėja“ (režisierė ir aktorė Andra Kavaliauskaitė). Po spektaklių vyko aktorių ir mokinių diskusijos.

Projekto metu vyko užsiėmimai, skirti kūrybinių galių išlaisvinimui, savęs pažinimui ir motyvavimui: mokiniai dalyvavo praktinėse kūrybinėse veiklose: pasakojo istorijas, interaktyviai atliko scenos meno kūrinių analizę, taikė šiuolaikines technologijas kurdami objektus, mokėsi oratorinio ir aktorinio meno, kūrė muzikines istorijas. Scenos meno elementus bei metodikas panaudojo muzikinio spektaklio ir jo scenografijos kūrimui, teatro kūrybos ir socialinės dramos metodikas integravo į lietuvių kalbos ir literatūros pamokas.

Gerosios patirties sklaida. Muzikinis spektaklis „Dvylika brolių juodvarniais lakstančių“

 Kovo 17 d. Butrimonių gimnazijoje vyko baigiamasis užsiėmimų ciklo ,,Kamerinio orkestro sukūrimas savyje“ renginys „Gerosios patirties sklaida. Praktinis-edukacinis seminaras ,,Kultūrinė intervencija į patyriminį ir integruotą menų ugdymą(si)“. Gimnazija sulaukė svečių – mokinių komandų iš Alytaus rajono Miroslavo, Simno, Daugų Vlado Mirono, Krokialaukio Tomo Noraus-Naruševičiaus gimnazijų, dalyvavusių šio projekto veiklose. Renginio dalyvius judesio improvizacijoms kvietė Butrimonių gimnazijos šokio mokytoja Živilė Patinskaitė, veikė aktorinio meistriškumo dirbtuvės, kurioms vadovavo Alytaus miesto teatro aktoriai ir mokytojai Jonas Gaižauskas bei Tomas Pukys.

Visgi daugiausia dėmesio sulaukė ir emocijų sukėlė renginio kulminacija tapęs muzikinis spektaklis „Dvylika brolių juodvarniais lakstančių“, kurį ruošė apie 60 Butrimonių gimnazijos mokinių, vadovaujami savo mokytojų: Neringos Jančauskaitės, Alytaus r. Butrimonių gimnazijos dailės mokytojos metodininkės, Astos Daironienės, Alytaus r. Butrimonių gimnazijos sceninės kalbos būrelio vadovės; Živilės Patinskaitės, Alytaus r. Butrimonių gimnazijos šokio vyresn. mokytojos, Neringos Valvonienės, Alytaus r. Butrimonių gimnazijos muzikos mokytojos metodininkės, bei Alytaus miesto teatro režisierės Almos Purvinytės. Kūrybinio proceso metu (muzikinio spektaklio scenografijos kūrimui, renginio kokybei užtikrinti) buvo naudojama gauta įranga, priemonės, modernūs šiuolaikiniai kostiumai su tautiniais elementais ir sceniniai rūbai.

Ruošiant scenografiją (vadovė dailės mokytoja N. Jančauskaitė) muzikiniam spektakliui buvo sunaudota 6 rulonai tekstilinės medžiagos. Į šį procesą buvo įtraukti 5-8 klasių ir I-IV g klasių mokiniai. Medžiaga buvo karpoma, lankstoma, formuojamos 11-7 metrų ilgio kasos. Taip pat mokiniai kūrė raganų kostiumų aksesuarus, „žibintus“, Milžinų galvos buvo kuriamos iš kartono, pagal 6-os klasės mokinio Donato Kerevičiaus eskizus.

Butrimonių gimnazijos mišrus choras (vadovė muzikos mokytoja N. Valvonienė) miuzikle atliko grupės „Žalvarinis“ dainas: „Ratuto“, „Gaudė vėjas“, „Trep trep“, grupės „Skylė“ dainą „Devynios baltos upės“, dzūkų krašto liaudies dainą „Teka teka šviesi saulė“ ir finalinę dainą „Myliu gyvenimą“, kurią choristai šiam miuziklui sukūrė patys. Dainų choreografija ir įgyvendinimu scenoje rūpinosi gimnazijos abiturientė, choristė Germantė Bradauskaitė. Spektaklyje lietuviškos folkmuzikos intonacijos pinasi su šiuolaikinės muzikos ritmais, melodija bei instrumentuote.

Muzikinis spektaklis be šiuolaikinio šokio būtų sunkiai įsivaizduojamas: tai puikus būdas išreikšti emocijas, pasakojimo liniją ir charakterių vidinį pasaulį, sukurti įspūdingą vizualinį ir emocinį poveikį, taip pat sustiprinti pasakojimo dinamiką. Gausus būrys šokėjų (vadovė mokytoja Ž. Patinskaitė) scenoje atskleidė veikėjų vidines kovas, išreiškė įvairias emocijas – nuo liūdesio ir pykčio iki džiaugsmo ir laisvės, išreiškė žmogaus santykį su aplinka, asmenines transformacijas.

 Kultūrinio ugdymo gerosios patirtys

Projekto „TŪM II“ kūrybinių užsiėmimų ciklo veiklų, Butrimonių gimnazijoje vykusių 5 mėnesius, aptarime ir baigiamojoje refleksijoje dalyvavo viešnios: „Tūkstantmečio mokyklų“ kultūrinio ugdymo ekspertė, MO muziejaus edukacijų vadovė Jurgita Zigmantė, Birštono meno mokyklos direktorė Rasa Norvilienė, Alytaus rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus „Tūkstantmečio mokyklų“ programos veiklų koordinatorė Agnė Giršė ir specialistės Laimutė Zavistauskienė bei Neringa Draugelienė. Jos susitiko su užsiėmimų ciklo „Kamerinio orkestro sukūrimas savyje“ vykdytojų komandos nariais, „TŪM II“ projekto gimnazijoje kuratore direktoriaus pavaduotoja ugdymui Edita Simanavičiene bei III-IV gimnazinių klasių mokiniais.

Pranešimą apie projekto „TŪM II“ įgyvendinimą Butrimonių gimnazijoje skaitė lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Renata Balčiūnienė, ji kalbėjo apie konkrečią naudą abiturientams, dalyvavusiems interaktyvaus scenos meno ir literatūros pamokų ciklo „Literatūra teatre ir teatras literatūroje“ užsiėmimuose su Alytaus miesto teatro edukatoriais, teigė, kad įgytos kompetencijos gali praversti rašant lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino rašinį. Mokytoja pabrėžė, kad užsiėmimuose su edukatoriais interpretuotų literatūros kūrinių aspektai, Alytaus teatre stebėtų trijų spektaklių tematika, problematika, sąsajos su šiuolaikinio pasaulio ir visuomenės aktualijomis taip pat sėkmingai galimi panaudoti rašinyje kaip argumentai, pavyzdžiai ar atitinkami kontekstai. Mokytoja pasidžiaugė projekte dalyvavusių mokinių tobulėjimu kultūriniu aspektu, savęs, kaip asmenybės, auginimu ir kultūrinio ugdymo sėkmės istorija Butrimonių gimnazijoje.

Patirtimis ir įžvalgomis apie dalyvavimą projekte dalijosi mokytojai, III-IV gimnazinių klasių mokiniai, projekto koordinatoriai. Mokiniai kalbėjo apie asmenines patirtis, įgytas ar patobulintas pažinimo, komunikavimo, kultūrinę, socialines emocines kompetencijas. Kiekvienas įvardijo asmeninę naudą, išgyvenimus, patirtis, pojūčius, savo kultūrinio akiračio praplėtimą dalyvaujant projekto kultūrinėse veiklose.

Buvo prieita prie išvados, jog pasiekti aukštos kokybės rezultatą įgyvendinant kultūrines veiklas įgalino būtent pačios Butrimonių gimnazijos bendruomenės požiūris į ilgalaikę kultūrinę „TŪM II“ projekto veiklą: atsakingumas, kūrybiškumas, įsipareigojimų laikymasis, bendrystė, tvarumas.

Irena Šimanskienė, Renata Balčiūnienė