111

Integruota literatūros-muzikos pamoka

  Integruotos pamokos – vienas iš mokymo metodų, kuris didina mokinių motyvaciją, skatina jų kūrybiškumą bei aktyvų dalyvavimą pamokose. Šiuo metu, kai esame pavargę dirbdami nuotoliniu būdu, toks mokymo(si) metodas mokiniams ypač patrauklus.

  Prasidėjus kalendoriniam pavasariui ir artėjant vienai pavasariškiausių, džiugiausių metų švenčių, kovo 4 d. septintokams organizuota atvira integruota literatūros-muzikos pamoka „Velykų sūpuoklinės dainos – baltų svajonių liudytojos“. Kadangi literatūros pamokose (mokytoja Irena Šimanskienė) šiuo metu septintokai analizuoja liaudies dainas, tad nuspręsta mokymąsi paįvairinti ir žinias sieti su muzikos (mokytoja Neringa Valvonienė) dalyku.

  Kalbant apie liaudies kūrybą neapsieinama be krašto istorijos ir kultūros žinių, jos siejamos su tradicija ir etnografija, todėl pamokos pradžioje mokiniai prisiminė saulės rato sąvoką, pagal jį švenčiamas šventes, vardino būdingiausias žinomų švenčių tradicijas. Išklausę literatūros mokytojos aiškinimo apie tris dienas senovėje švęstų Velykų tradicijas, pasižymėjo svarbiausius dalykus. Muzikos mokytoja pratęsė pasakojimą apie smagiausią Velykų apeigą, vėliau tapusią pramoga – supimąsi ir pakvietė pasiklausyti sūpuoklinių dainų. Mokytoja akcentavo dainų variantiškumą, priedainio specifiškumą, melodijos ritmiškumą, jos švelnų minorą. Taip pat buvo paminėta, jog dažniausiai unisonu tas dainas dainuodavo merginos, nors būta, jog joms pritardavo ir ištekėjusios moterys. Klausydami kelių sūpuoklinių dainų variantų, mokiniai pastebėjo ir pasakė jiems bendrų bruožų. Vėliau buvo grįžta prie teksto analizavimo: septintokai įvardijo dažniausiai vartojamas meninės raiškos priemones, pateikė pavyzdžių, surado ir paaiškino dainų simbolius, palygino juos su kalėdinių dainų simboliais.

  Įtvirtinant teorinę medžiagą, buvo padarytos išvados, jog sūpuoklinės dainos turi tam tikrą savitą liniją, stilių: dainavimo būdu, melodijos struktūra, simbolika, raiška – žodžio ir muzikos ritmu – sūpuoklinės dainos sudaro savaimingą, estetinį pasaulį. Atskleistos ir šiose dainose užkoduotos senovės baltų svajonės: derlingumo, vaisingumo siekis. Be to, sūpuoklėmis norėta pasiekti tolimą ir aukštą erdvę – įsisupti kuo aukščiau, priartėti prie dangaus, prie sakraliosios mistinės erdvės.

  Visgi smagiausia mokiniams buvo pamokos refleksija, organizuota žaidimo principu. Septintokai buvo pakviesti prisijungti į „Kahoot“ mokymosi žaidimų platformą ir atlikti 13 -os klausimų testą iš to, ką sužinojo pamokoje. Buvo smagu stebėti mokinių norą varžytis ir kuo skubiau pažymėti teisingą atsakymą. Žinoma, geriausiai pasisekė imliausiems ir, matyt, įgudusiems žaisti kompiuterinius žaidimus.

  Integruota pamoka mokiniams suteikė daug gerų emocijų, o mokomoji medžiaga jiems tapo daug įdomesnė, suprantamesnė, atliepė ir  papildė jų gyvenimiškąją patirtį.